2023
Bornemann, Basil; Stauffacher, Michael; Zimmermann, Anne B.; Bergman, Manfred Max; Carabias, Vicente; Fritz, Livia; Förster, Ruth; Kläy, Andreas; Kueffer, Christoph; Wäger, Patrick; Wallimann-Helmer, Ivo; Zingerli, Claudia
(2023).
Auf dem Weg zu einer neuen Strategie: Wie die saguf noch transformativer wird.
Gaia : ecological perspectives for science and society, 32(2), pp. 264-266.
Oekom Verlag
10.14512/gaia.32.2.10
2020
Fazey, Ioan; Schäpke, Niko; Caniglia, Guido; Hodgson, Anthony; Kendrick, Ian; Lyon, Christopher; Page, Glenn; Patterson, James; Riedy, Chris; Strasser, Tim; Verveen, Stephan; Adams, David; Goldstein, Bruce; Klaes, Matthias; Leicester, Graham; Linyard, Alison; McCurdy, Adrienne; Ryan, Paul; Sharpe, Bill; Silvestri, Giorgia; ...
(2020).
Transforming knowledge systems for life on Earth: Visions of future systems and how to get there.
Energy research & social science, 70, p. 101724.
Elsevier
10.1016/j.erss.2020.101724
Bornemann, Basil; Förster, Ruth; Getzin, Sofia; Kläy, Andreas; Sägesser, Anaïs; Schneider, Flurina; Wäger, Patrick; Wilhelm, Sandra; Zimmermann, Anne B.
(2020).
Sustainability-Oriented Transformative Learning and Teaching in Higher Education: Eight Propositions on Challenges and Approaches
(Discussion Paper).
Bern, Switzerland: SAGUF
2019
Schneider, Flurina; Kläy, Andreas; Zimmermann, Anne; Buser, Tobias Johannes; Ingalls, Micah; Messerli, Peter
(2019).
How can science support the 2030 Agenda for Sustainable Development? Four tasks to tackle the normative dimension of sustainability.
Sustainability science, 14(6), pp. 1593-1604.
Springer
10.1007/s11625-019-00675-y
Ejderyan, Olivier; Schneider, Flurina; Bornemann, Basil; Kläy, Andreas
(2019).
How social sciences and humanities can contribute to transformative science.
Gaia : ecological perspectives for science and society, 28(2), pp. 160-162.
Oekom Verlag
10.14512/gaia.28.2.15
2018
Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans
(2018).
Sprachkompass Landschaft und Umwelt - Wie Sprache unseren Umgang mit der Natur prägt.
Bristol-Schriftenreihe: Vol. 56.
Bern, Schweiz: Haupt Verlag
2017
Kläy, Andreas; Bader, Christoph; Bornemann, Basil; Carabias, Vincente; Wäger, Patrick
(2017).
Monitoring und Evaluation der Agenda 2030 - Reflexionen zum ersten saguf-Gespräch.
GAIA - Ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 26(3), pp. 284-286.
Oekom Verlag
Herweg, Karl Günter; Zimmermann, Anne; Lundsgaard-Hansen, Lara; Tribelhorn, Thomas; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Bieri, Sabin; Kläy, Andreas
(2017).
Integrating Sustainable Development into higher education — Guidelines with in-depth modules for the University of Bern. Foundations. [Textbook]
.
Bern, Switzerland: University of Bern, Vice-Rectorate Quality, Vice-Rectorate Teaching, Centre for Development and Environment (CDE), Educational Development Unit (ZUW), and Bern Open Publishing (BOP)
2016
Kläy, Andreas; Zimmermann, Anne; Schneider, Flurina
(2016).
Statt Eingreifen wider Willen – reflexiv transformative Wissenschaft.
Bulletin VSH-AEU, 42(3/4), pp. 46-52.
Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden
Herweg, Karl Günter; Zimmermann, Anne; Lundsgaard-Hansen, Lara; Tribelhorn, Thomas; Rufer, Lydia; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Bieri, Sabin; Kläy, Andreas
(2016).
Nachhaltige Entwicklung in die Hochschullehre integrieren — Ein Leitfaden mit Vertiefungen für die Universität Bern. Vertiefung 1: Konzepte, Instrumente, Anleitungen, Hinweise und Beispiele. [Textbook]
.
Bern, Switzerland: Universität Bern, Vizerektorat Qualität, Vizerektorat Lehre, Centre for Development and Environment (CDE), Bereich Hochschuldidaktik & Lehrentwicklung und Bern Open Publishing (BOP)
Herweg, Karl Günter; Lundsgaard-Hansen, Lara; Zimmermann, Anne; Camenzind, Ephraim Joseph; Tribelhorn, Thomas; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Kläy, Andreas
(2016).
Nachhaltige Entwicklung in die Hochschullehre integrieren — Ein Leitfaden mit Vertiefungen für die Universität Bern. Vertiefung 3: Weiterführende Hilfen. [Textbook]
.
Bern, Switzerland: Universität Bern, Vizerektorat Qualität, Vizerektorat Lehre, Centre for Development and Environment (CDE), Bereich Hochschuldidaktik & Lehrentwicklung und Bern Open Publishing (BOP)
Herweg, Karl Günter; Zimmermann, Anne; Lundsgaard-Hansen, Lara; Tribelhorn, Thomas; Hammer, Thomas; Tanner, Rolf Peter; Trechsel, Lilian Julia; Bieri, Sabin; Kläy, Andreas
(2016).
Nachhaltige Entwicklung in die Hochschullehre integrieren – Ein Leitfaden mit Vertiefungen für die Universität Bern. Grundlagen. [Textbook]
.
Bern, Switzerland: Universität Bern, Vizerektorat Qualität, Vizerektorat Lehre, Centre for Development and Environment (CDE), Bereich Hochschuldidaktik & Lehrentwicklung und Bern Open Publishing (BOP)
Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans
(2016).
Im physikalischen Verdichtungslabor: Wie Sprache das Denken und Handeln im Siedlungsbau beeinflusst.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 25(1), pp. 49-56.
Oekom Verlag
10.14512/gaia.25.1.11
Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans
(2016).
Verdichtung: diskursanalytisch beleuchtet: Reaktion auf I. Krau in GAIA 25/2 (2016, in diesem Heft): Ein Wort geht um: Verdichtung.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 25(2), pp. 86-87.
Oekom Verlag
10.14512/gaia.25.2.6
Caviola, Hugo; Kläy, Andreas; Weiss, Hans
(2016).
Land(wirt)schaft im 'Krallengriff' des Akkusativs: Wie der Sprachgebrauch unseren Umgang mit der Natur prägt.
Kultur und Politik. Zeitschrift für ökologische, soziale und wirtschaftliche Zusammmenhänge, 3(16), pp. 10-11.
Biogemüse-Genossenschaft; Biofarm-Genossenschaft; Schweizerische Bauernheimatbewegung; Zentrum für Biologischen Landbau Möschberg
Kläy, Andreas; Schneider, Flurina
(2016).
Doing Transformative Research: Characteristics and Challenges of Different Approaches (Unpublished).
In:
International Sustainability Transitions Conference.
Wuppertal, Deutschland.
06.-09.09.2016.
Zimmermann, Anne; Herweg, Karl Günter; Kläy, Andreas; Wastl-Walter, Doris
(2016).
Working towards a robust reference framework to strengthen integration of sustainable development in university teaching (Unpublished).
In:
COPERNICUS Alliance Conference 2016: Sustainability Transformation of Science Systems.
Vienna, Austria.
14.-15.09.2016.
Bürgi Bonanomi, Elisabeth; Kläy, Andreas
(2016).
Blue Communities: Collective action for local and global common pool resources.
Commons Digest, Autumn 2016(20), pp. 19-21.
International Association for the Study of the Commons
2015
Kläy, Andreas; Zimmermann, Anne; Schneider, Flurina
(2015).
Rethinking science for sustainable development: Reflexive interaction for a paradigm transformation.
Futures, 65, pp. 72-85.
Elsevier
10.1016/j.futures.2014.10.012
Kläy, Andreas; Ott, Cordula
(2015).
Erkenntnissysteme, Humanökologie und Ethik: C. West Churchmans Impuls zu Nachhaltiger Entwicklung am Beispiel der Klimaverhandlungen.
In:
Simon, Karl-Heinz; Tretter, Felix
(eds.)
Systemtheorien und Humanökologie: Positionsbestimmungen in Theorie und Praxis (pp. 181-214).
München, Deutschland: oekom
Kläy, Andreas; Schneider, Flurina
(2015).
Zwischen Wettbewerbsfähigkeit und nachhaltiger Entwicklung: Forschungsförderung braucht Politikkohärenz.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 24(4), pp. 224-227.
Oekom Verlag
10.14512/gaia.24.4.4
Kruse, Silvia; Förster, Ruth; Fry, Patricia; Kläy, Andreas; Kueffer, Christoph; Moschitz, Heidrun; Wolf, Patricia; Zingerli, Claudia
(2015).
Wissensaustausch zwischen Forschung und Praxis erfolgreich gestalten.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 24(4), pp. 278-280.
Oekom Verlag
10.14512/gaia.24.4.16
2014
Kläy, Andreas
(2014).
Umgang mit erneuerbaren Ressourcen: Herausforderung Nachhaltigkeit.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 23(4), pp. 360-363.
Oekom Verlag
10.14512/gaia.23.4.16
2013
Kläy, Andreas; Schäfer, Natalie; Zimmermann, Anne
(2013).
Eine universitäre Lehre die zu nachhaltiger Entwicklung beiträgt: wie fördern wir die dazu notwendige Öffnung wissenschaftlicher Disziplinen?
In:
Conférence Suisse Inter- et Transdisciplinarité ITD.
Bern, Schweiz.
07.06.2013.
Kläy, Andreas; Schneider, Flurina; Bieri, Sabin
(2013).
Gerechtigkeit, Freiheit und Integration: Wie kann die Wissenschaft den Übergang in Post-Wachstumsgesellschaften fördern?
In:
Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie: Ungleichheit und Integration in der Krise.
Bern, Schweiz.
26.-28.06.2013.
2012
Kläy, Andreas
(2012).
Nachhaltige Entwicklung an Schweizer Hochschulen. Zeit für Tritt- statt Stolpersteine.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 21(4), pp. 321-323.
München: Oekom Verlag
Rabevohitra Ravaoharisoa, Marie Victoire; Klaey, Andreas; Ramananarivo, Sylvain
(2012).
Protection of the ecosystems and fight against poverty in Madagascar.
In:
International Conference on Research for Development, 20.-22.8.2012, Bern, Switzerland.
Bern: Centre for Development and Environment (CDE)
2011
Gabathuler, Ernst; Bachmann, Felicitas; Kläy, Andreas; Giger, Markus
(November 2011).
Reshaping Rural Extension: Emphasising Social Learning Processes And Stakeholder Dialogue (Unpublished).
In:
Innovations in Extension and Advisory Services: Linking Knowledge to Policy and Action for Food and Livelihoods.
Nairobi, Kenya.
15.-18.11.2011.
Gabathuler, Ernst; Bachmann, Felicitas; Kläy, Andreas
(2011).
Reshaping Rural Extension: Learning for Sustainability (LforS): An Integrative and Learning-Based Advisory Approach for Rural Extension with Small-Scale Farmers.
Weikersheim: Margraf Publishers
Fry, Patricia; Zingerli, Claudia; Kläy, Andreas; Förster, Ruth
(2011).
Wissensaustausch aktiv gestalten: Erfahrungen in der Forschungspraxis.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 20(2), pp. 130-132.
München: Oekom Verlag
Kläy, Andreas; Heim, Thomas; Minsch, Jürg; Stauffacher, Michael; Zingerli, Claudia
(2011).
Welche Forschung führt zu Innovationen für eine nachhaltige Entwicklung?
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 20(3), pp. 214-216.
München: Oekom Verlag
Minsch, Jürg; Heim, Thomas; Kläy, Andreas
(2011).
Innovation, eine Tochter der Freiheit.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 20(1), pp. 61-63.
München: Oekom Verlag
Adam, Yussuf; Kläy, Andreas; Machele, Júlio
(2011).
“No fim não vai ficar nada”: exploração dos recursos florestais em Cabo Delgado relatório do trabalho de campo em Namiune, Nkonga e 5º Congresso: Relatório do trabalho de campo nas concessões COMADEL e a FMJ, Cabo Delgado, Novembro de 2010
Maputo, Mozambique: Centre for Development and Environment (CDE)
2010
Adam, Yussuf; Kläy, Andreas; Affentranger, Lukas
(2010).
“Se querem que façamos algo pela floresta tem que nos pagar”: As lógicas da participação dos camponeses nos Comités de Gestão dos Recursos Naturais nos distritos de Palma e Mocimboa da Praia em 2009: Relatório do trabalho de campo em Namiune, Nkonga e 5º Congresso, Maputo, Dezembro de 2010
Maputo, Mozambique: Centre for Development and Environment (CDE)
Gabathuler, Ernst; Bachmann, Felicitas; Kläy, Andreas; Giger, Markus
(2010).
Reshaping Rural Extension: Learning for Sustainability (LforS): An Integrative and Learning-Based Advisory Approach for Rural Extension (Unpublished).
In:
First Intercontinental Meeting of the Global Forum for Rural Advisory Services.
Viña del Mar, Chile.
02.11.-05.11.2010.
Giger, Markus; Kläy, Andreas; Wymann von Dach, Susanne; Messerli, Peter
(2010).
Competence-Mapping CDE : Resultate einer Umfrage im Herbst 2009 (Unpublished)
Bern: Centre for Development and Environment (CDE)
2009
Hurni, Hans; Osman-Elasha, Balgis; Giger, Markus; Klaey, Andreas; Ott, Cordula; Hoeggel, Udo; Rist, Stephan; Portner, Brigitte
(2009).
Context, conceptual framework and sustainability indicators.
In:
McIntyre, Beverly D.; Herren, Hans; Wakhungu, Judi; Watson, Robert T.
(eds.)
Agriculture at a Crossroads: Global Report. International Assessment of Agricultural Knowledge, Science and Technology for Development (pp. 1-56).
Washington: Island Press
Kläy, Andreas; Ott, Cordula
(2009).
The efficiency of simplicity. A comprehensive evolutionary perception of the earth can help to improve the management of subsystems: Transforming institutions to managing a carbon constrained world.
IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 6(22), p. 222002. Copenhagen, Denmark: IOP Publishing
10.1088/1755-1307/6/22/222002
Zingerli, Claudia; Fry, Patricia; Bachmann, Felicitas; Flury, Manuel; Förster, R.; Kläy, Andreas; Küffer, Ch.
(2009).
Creating Spaces for Successfully Sharing and Producing Knowledge in the Environmental Sector.
In:
Integration in Inter- and Transdisciplinary Research, Td-Conference 2009 (pp. 33-34).
Bern: Td-Net
Kläy, Andreas; Ott, Cordula
(2009).
Innovation für eine bessere Zukunft: Die Nicht-Nachhaltigkeit der Schweiz erfordert ein Umdenken.
Umwelt Perspektiven, 2009(3), p. 3.
Galledia
Zingerli, Claudia; Fry, Patricia; Bachmann, Felicitas; Flury, Manuel; Förster, Ruth; Kläy, Andreas; Küffer, Christoph
(2009).
Kommunikationskompetenz: Eine Bedingung für erfolgreichen Wissensaustausch.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 18(3), pp. 264-266.
Oekom Verlag
Portner, Brigitte; Salmi, Annika; Kläy, Andreas; Kakridi Enz, Fani; Wymann von Dach, Susanne; Ehrensperger, Albrecht
(2009).
Bioenergy for the poor: Two sides of a coin
(InfoResources Focus 3/09).
Zollikofen, Switzerland: InfoResources
Wymann von Dach, Susanne; Kläy, Andreas; Sieber, Patrick; Mukerji, Rupa; Schaltenbrand, Hans; Guharay, Falguni; Kiteme, Boniface P.; Wenger, Ruth; Kakridi Enz, Fani
(2009).
Natural Resources in 2025 - Implications for Development : Opportunity of a trunaround: An expert reassessment
(InfoResources Trends).
Zollikofen, Switzerland: InfoResources
2008
Fry, Patricia; Bachmann, Felicitas; Bose, Lisa; Flury, Manuel; Förster, Ruth; Kläy, Andreas; Küffer, Christoph; Zingerli, Claudia
(2008).
Von implizitem Know-how zu expliziten Thesen Inter- und transdisziplinärer Wissensaustausch.
GAIA - ökologische Perspektiven für Wissenschaft und Gesellschaft / ecological perspectives for science and society, 17(3), pp. 318-320.
München: Oekom Verlag
Kläy, Andreas; Adam, Yussuf; Stantchev, Dimka
(2008).
Forest regeneration capacity and its enhancement by forest management and silviculture in Cabo Delgado
Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)
Wymann von Dach, Susanne; Stantchev, Dimka; Kakridi Enz, Fani; Kläy, Andreas; Ott, Cordula; Rist, Stephan; Kiteme, Boniface P.; V., Padmakumar
(2008).
Shaping Institutions for Natural Resource Management
(InfoResources Focus 3/08).
Zollikofen, Switzerland: InfoResources
2007
Kläy, Andreas; Vasco Mutimucuio, Inocente
(2007).
Testing the 'Learning for Sustainabiliy' Approach in a Training for Trainers: Contribution to new learning theory and approaches (Unpublished).
In:
4th WEEC 2007.
Durban, South Africa.
02.07.-06.07.2007.
Rist, Stephan; Chiddambaranathan, Mani; Escobar, Cesar; Kläy, Andreas; Wiesmann, Urs
(2007).
The multidimensionality of social learning processes in sustainable natural resource use – insights form India, Africa and Latin America (Unpublished).
In:
4th WEEC 2007.
Durban, South Africa.
02.07.-06.07.2007.
Ott, Cordula; Kläy, Andreas
(2007).
Du faiseur de temps au créateur d'écosystème: Biodiversité et changement climatique dans l'optique de la coopération au développement.
Hotspot(16), pp. 22-25.
Forum Biodiversität Schweiz
Bachmann, Felicitas; Gabathuler, Ernst; Kläy, Andreas
(2007).
Simulation Games - A Creative Tool for Capacity Building: Experience from the Learning for Sustainability Approach.
2006
Wymann von Dach, Susanne; Ott, Cordula; Kläy, Andreas; Stillhardt, Brigitta
(2006).
Will International Pursuit of the Millenium Development Goals Alleviate Poverty in Mountains?
Mountain Research and Development, 26(1), pp. 4-8.
Boulder, Colo.: International Mountain Society
10.1659/0276-4741(2006)026[0004:WIPOTM]2.0.CO;2
Hurni, Hans; Kläy, Andreas; Balsiger, Urs; Giger, Markus
(2006).
CDE Report 2005/2006
Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)
Brüschweiler, Sabine; Gabathuler, Ernst; Kläy, Andreas
(2006).
Guide pour la formation de modérateurs en approche ALS sur le thème de la gestion durable des ressources naturelles
Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)
Wymann von Dach, Susanne; Feibel, Hedi; Kläy, Andreas; Kakridi Enz, Fani
(2006).
Sustainable Energy - Rural Poverty Alleviation
(InfoResources Focus 2/06).
Zollikofen, Switzerland: InfoResources
2005
Kläy, Andreas
(2005).
Training Module for ALS Moderators: Report on conceptual and methodological aspects of the first workshop in Pemba Metuge, Cabo Delgado, Mozambique, April 2005 (Unpublished)
(ESAPP - Eastern and Southern Africa Partnership Programme).
Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)
Kläy, Andreas; Haupt, Frank
(2005).
Relatório de missão ESAPP a Moçambique: Curso de animadores ALS em Metuge (projecto E504) e seguimento do Estabelecimento do Programa (projecto E103). 4 a 25 de abril de 2005 (Unpublished)
Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)
Ott, Cordula; Kläy, Andreas; Wymann von Dach, Susanne; Kakridi Enz, Fani
(2005).
Global conventions and environmental governance
(InfoResources Focus 3/05).
Zollikofen, Schweiz: InfoResources
Kläy, Andreas; Krosschell, Celestine; Caesar, Faria; Bonifacio, da Piedade
(2005).
Relatório do Seminário "Formação para moderadores no método participativo ALS no tema da gestão sustentável dos recursos naturais" : Metuge, Cabo Delgado Mozambique 8-15 de abril 2005 (Unpublished)
2004
Brüschweiler, Sabine; Höggel, Udo; Kläy, Andreas
(2004).
Forests and water: Managing interrelations.
Development and Environment Reports: Vol. 19.
Bern, Switzerland: Geographica Bernensia and Centre for Development and Environment (CDE)
Kläy, Andreas; Wittkowsky, Alexander
(2004).
Nachhaltigkeit: Politik im 21. Jahrhundert: Der Weg von Rio: Für eine Welt mit Zukunft: Schweiz: Nachhaltigkeit in den Alpen.
Berlin, Deutschland: Edition Suhrkamp
Kohler, Thomas; Hurni, Hans; Wiesmann, Urs; Kläy, Andreas
(2004).
Mountain infrastructure: access, communication, and energy.
In:
Price, Martin F.; Jansky, Libor; Iatsenia, Andrei A.
(eds.)
Key Issues for Mountain Areas (pp. 38-62).
Tokyo, Japan: United Nations University Press
Kläy, Andreas; Mathez-Stiefel, Sarah-Lan
(2004).
ESAPP Mission to Mozambique Report Summary (E206), 3 to 15 March 2004 (Unpublished)
Bern, Switzerland: Centre for Development and Environment (CDE)
2000
Kläy, Andreas; Hurni, Hans; Giger, Markus
(2000).
Nachhaltige Nutzung erneuerbarer natürlicher Ressourcen ausgehend von den Beispielen Boden und Luft.
In:
Kissling-Näf, Ingrid; Varone, Frédéric
(eds.)
Institutionen für eine nachhaltige Ressourcennutzung: Innovative Steuerungsansätze am Beispiel der Ressourcen Luft und Boden (pp. 59-70).
Zürich, Schweiz: Rüegger
1996
Hurni, Hans; Kläy, Andreas; Kohler, Thomas; Wiesmann, Urs
(1996).
Development and Environment: A Social and Scientific Challenge.
In:
Umwelt - Mensch - Gebirge: Festschrift Bruno Messerli: Jahrbuch der Geographischen Gesellschaft Bern 59 (pp. 85-101).
Bern, Schweiz: Geographische Gesellschaft Bern
1989
Menzi, Martin; Kläy, Andreas; Seeland, Klaus; Stürzinger, Ueli; Waldvogel, Markus
(1989).
Systemic evaluation - a contribution to Swiss development research.
International Social Science Journal, 121, pp. 471-483.
Wiley Blackwell